loading...
پایگاه فرهنگی مذهبی هیئت آنلاین
حخخخ
AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان
heyat online بازدید : 187 2015/03/13 نظرات (1)

مذهبی هیئت آنلاین" target="_blank">پایگاه فرهنگی مذهبی هیئت آنلاین:

امسال عید نوروز مصادف می شود با شهادت بی بی دوعالم خانم فاطمه زهرا(س)و سوال خیلی ها این است که امسال نوروز شادی کنیم یا نه؟ مشکی بپوشیم یا نه؟

آداب خوب و پسندیده عید نوروز، هیچ منافاتى با عزادارى در سوگ شهادت جانگداز سرور زنان عالم، حضرت صدیقه کبرى، فاطمه زهرا(س) ندارد. لذا همگان مى ‏توانند چنان‏که سال نو را آغاز مى‏ کنند، خانه تکانى مى ‏کنند و… شعایر را نیز حفظ کنند.

2136807_995.

به ادامه مطلب مراجعه کنید 

 

سایت شهید آوینی، آداب خوب و پسندیده عید نوروز، هیچ منافاتى با عزادارى در سوگ شهادت جانگداز سرور زنان عالم، حضرت صدیقه کبرى، فاطمه زهرا(س) ندارد. لذا همگان مى‏‌توانند چنان‏که سال نو را آغاز مى‏‌کنند، خانه تکانى مى‏‌کنند، به دیدار یکدیگر مى‏‌روند، بزرگان خانواده و یا خویشاوندان و یا حتى افراد به‌‏ظاهر غریب و غریبه (به‌‏ویژه در آسایشگاه) را مورد عطوفت و مهربانى قرار مى‏‌دهند، از میهمان خود با روى باز استقبال و پذیرایى مى‏‌کنند و… شعایر را نیز حفظ کنند، مجالس عزادارى را برپا کنند و این مراسم ارزشمند و مؤثر را به‌‏جاى آورند.

متدین کارى مى‌‏کند که «عقل» تحسین نماید

با توجه به ابتداى دستورات و آداب دینى بر مصالح و مفاسد و توامانى آن‏ها با حکم عقل سلیم، در خصوص «عید نوروز» و تقارن آن با «ایام فاطمیه» و گاه با دهه اول محرم یا ماه مبارک رمضان، انسان مؤمن، با عقل و درایت، و بصیرت، تدبیر مى‌‏کند و الزامى ندارد که حتماً آیه یا روایتى مستقیم را بیاورد و بگوید: پس طبق آن باید چنین کرد. بر این اساس کافى است به چند نکته توجه گردد:

الف – ابتدا دقت کنیم که معناى «حلول سال نو» و سپس «عید» چیست و اساساً «عید نوروز» در فرهنگ ما ایرانیان و کل فارسى‌‏زبانان و پاره‏اى دیگر از ملل جهان چگونه است که گمان کنیم لابد در ایامى خاص چون فاطمیه(ع)، با اعتقادات، گرایشات و آداب مذهبى ما مغایرت دارد؟ آیا عید الزاماً یعنى «جشن و شادى» و جشن و شادى نیز الزاماً یعنى «بزن و برقص»؟! پس اگر چنین نیست، مغایریت و ضدیتى با هم ندارند.

ب – به فرض که امورى در یک سنت و فرهنگ ملّى، با اعتقادات و احکام اسلامى یا فرهنگ و مناسبات مغایرت داشته باشد، خُب همین یعنى یک امتحان در انتخاب که فرد کدام را ترجیح مى‌‏دهد و نقش عقل اینجا معلوم مى‌‏شود. اگر انتخاب بین حلال و حرام بود، ایام و غیر ایام ندارد و اگر بین دو عمل مباح بود، هر کس به علقه‏ شدیدتر خود متمایل مى‏‌شود.

ج – عید نوروز و عزادارى در ایام فاطمیه(ع)، یا دهه اول محرم یا…، همه سنّت است، یعنى آداب و رسومى است که واجب نشده است. منتهى افراد به تناسب «گرایشات، میل‏ها و علایق» خود به آن‏ها اهتمام مى‌‏ورزند و بدیهى است که اگر امرى، مناسکى، رفتارى و یا عرفى بین این دو مغایر بود، هر کس به هر طرف که علاقه بیشترى دارد کشیده مى‌‏شود.

د – از معصوم(ع) پرسیدند: براى شما چگونه عزادارى کنیم؟ (منظور مناسک و رفتارهاست)، فرمودند: همان‏طور که براى خودتان مى‏‌کنید. این سخن بزرگى است، یعنى خود را از ما و ما را از خود بدانید، یعنى مثل یک خویشاوند نزدیک هستیم. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: من و على پدران این امت هستیم «انا و على ابوا هذه الامه».

حالا سؤال این است که اگر پدر، مادر، همسر یا فرزند کسى شب عید نوروز از دنیا برود و یا عید مقارن باشد با آدابى‌‏چون شب سه، هفت، چهل یا سالگرد آن درگذشته، چه مى‏‌کند و چگونه بین این دو را جمع مى‌‏نماید؟ آیا ضرورتى است که حتماً یکى را مورد بى‌‏توجهى قرار داده و کنار بگذارد؟

اگر عید نوروز مصادف باشد با حادثه‌‏اى که یک قوم یا یک شهر یا یک کشور را عزادار کرده است، چه مى‏‌کند؟ وقتى رژیم منحوس شاه، طلاب و جمع کثیرى از مردم را ترور کرد، امام(ره) اعلام عزاى عمومى کردند و مقارن بود با جشن‏هاى نیمه شعبان. خُب حرمت نیمه شعبان با تمام آدابش حفظ شد، اما جشن و سرور برگزار نشد. و حال آن‏که نیمه شعبان، یک عید بزرگ دینى است و نه فقط یک سنت ملّى، اما وقتى مقارن با یک عزاى عمومى و ناراحتى‏‌دل مردم شد، حدود هر کدام رعایت شد، با در نظر گرفتن الویت‏ها. این یعنى کار عقل.

ه – آداب حسنه‏ عید نوروز، مثل نظافت (یا همان خانه‏‌تکانى)، نو کردن به حد توان، صله ارحام و دید و بازدید دیگران، احتمالاً سفر و استفاده از طبیعت و…، هیچ‏یک با عزادارى این ملت در ایام فاطمیه، منافات ندارد، هر چند که برخى سعى دارند حتماً این دو موضوع را مقابل هم قرار دهند و سوء استفاده تبلیغاتى در جنگ روانى علیه مردم بکنند.

چه اشکالى دارد که یک نفر صبح به دید و بازدید رود و شب نیز مثلاً به مسجد یا هیئت برود، سخنرانى گوش کند و عزادارى هم بکند؟ چه اشکالى دارد اگر میهمانى به خانه‏ى او آمد، از او با روى خوش و به حد توان پذیرایى نماید، از آمدنش ابراز خوشنودى و خوشحالى کند و حال آن که هر دو عزادار نیز هستند و به هم تسلیت هم مى‏‌گویند؟

اما اگر عد‌ه‌‏اى گمان کردند که حتماً باید در عید بزن و برقصى هم باشد، این‏ها در غیر ایام عزادارى نیز کارى سفیهانه، عملى لغو و فعلى حرام است و ارتکاب به آن در چنین ایامى، نشان بیشترى از غفلت دارد و اگر خدایى ناکرده به‌‏صورت علنى شد، بار منفى‌‏اش بیشتر مى‌شود و بى‏‌حرمتى به مناسک مذهبى از یک سو و به حقوق مردم از سوى دیگر است.

چند روایت‏

– پیامبر اکرم(ص): «إنَّ بِشرَ المُؤمِن فى وَجهِهِ وَ قوتَهُ فى دینِهِ وَ حُزنَهُ فى قَلبِهِ». شادى مؤمن در چهره اوست و قوت او در دینش و اندوه او در دلش. (شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غررالحکم و درر الکلم ج‏۲، ص ۵۰۵، ح‏۳۴۵۴)
– امام صادق علیه‌‏السلام: شیعیان ما پاره‌‏اى از وجود ما هستند واز زیادى گِل ما آفریده شده‌‏اند؛ آن‏چه که ما را بدحال یا خوش‏حال مى‏‌سازد، آنان را بدحال و خوشحال مى‌‏گرداند. (بحار الانوار، ج‏۶۵، ص ۲۴)
– امام حسن عسکرى(ع): «لیْسَ مِنَ الادبِ إظْهارُ الفرَحِ عِندَ المَحزونِ»؛ اظهار شادمانى پیش انسان غمگین، از ادب نیست. دور از ادب است. (بحارالانوار، ج‏۷۵، ص ۳۷۴)

حضور پرشور در مجالس فاطمیه‏

اگر در سال‏هاى گذشته به‌‏دلیل مشغله‏‌هاى کارى از برپایى یا حضور مستمر و مداوم در مراسمات اهل بیت(ع) محروم بودیم، امسال با توجه بیشترى به برپایى مجلس ذکر و یاد مصائب فاطمه زهرا(س) کمر همت ببندیم، چراکه برپایى این‏گونه مجالس یا شرکت در آن‏ها، حکایت از محبت قلبى نسبت به خاندان رسول خداست که خداوند ابراز آن‏را از جانب مؤمنین واجب دانسته و در قرآن کریم مى‏‌فرماید: «(اى پیامبر!) بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‌کنم، جز دوست داشتن اهل‏بیتم».
و البته اگر این «محبت» با رنگ و بوى فاطمه(س) مأنوس شود، در جاهاى مختلف به فریاد ما خواهد رسید تا آنجا که رسول خدا(ص) به سلمان فارسى فرمود: «اى سلمان! محبت به فاطمه در صد جا به درد مى‏‌خورد: از جمله آن‏ها: هنگام مرگ، عالم برزخ، در پاى میزان، عرصات محشر، پل صراط و محاسبه اعمال است». این حدیث مى‌‏رساند که عشق و علاقه به فاطمه(س) در عرصات محشر نیز نجات‏‌دهنده است.

چند نکته کاربردى‏

۱٫ بهتر است در دید و بازدیدها به‌‏جاى کلمه «تبریک» یا «مبارک» از عباراتى چون «سال خوبى داشته باشید» یا «سال پرخیر و برکتى داشته باشید» یا «نوروزتان فاطمى» استفاده کنیم.
۲٫ شایسته است در مهمانى‌‏هاى مقارن با ایام فاطمیه از آجیل استفاده نکنیم، چراکه در هیچ خانه سوگوارى به میهمانان آجیل تعارف نمى‌‏کنند.
۳٫ با نشاط باشیم، ولى از شادى‏هایى که از آن به لهو و لعب تعبیر مى‌‏شود پرهیز کنیم.
۴٫ نیکو است امسال بیش از هر سال دیگرى مادرانمان را تکریم کنیم و از مادران شهدا غافل نشویم.
۵٫ سزاوار است مجالس خانگى در منازلمان برپا کنیم – حتى به مدت یک شب- و از همسایه‏‌ها و فامیل جهت شرکت در این مجلس دعوت کنیم.
۶٫ زیبا است اگر با خانواده بناى سیر و سفر داریم، «مقصد» را از شهرهاى مذهبى همچون «مشهد، قم، شیراز و…» انتخاب کرده یا به سفرهاى زیارتى «راهیان نور» برویم.

سخن پایانى‏
امسال شیعیان جهان، نوروزشان را برپا مى‌‏کنند اما جشن و سرور ندارند و در این ایام از یاد دختر رسول خدا و «ایام فاطمیه» لحظه‌‏اى غافل نمى‌‏شوند، غم شیعه با آجیل و لباس نو و… التیام نمى‌‏یابد و آرام نمى‌‏گیرد، آرامش در ظهور مهدى(عج) فرزندى از فرزندان زهراست، او که بیاید «روزمان»، نو مى‏‌شود و عید نوروز واقعى را جشن مى‏‌گیریم.

شعرى از استاد سازگار در تقارن نوروز و فاطمیه‏

این شعر در آستانه آغاز سال ۹۲ سرورده شده که هر دو دهه فاطمیه در فروردین واقع شده بود و امسال مى‌‏تواند براى ایام فاطمیه دوم مناسب باشد:
نوروز مانند شب تار است یاران‏
چشم بهار از گریه خونبار است یاران‏
جایى که اشک مصطفى از دیده جارى است‏
گل هم به چشم دوستان خار است یاران‏
تبریک در ماه غم زهرا حرام است‏
مهدى از این تبریک بیزار است یاران‏
بى‌‏معرفت باشم اگر تبریک گویم‏
وقتى‌‏که پیغمبر عزادار است یاران‏
تبریک چون گویم که دخت مصطفى را
خون جگر جارى به رخسار است یاران‏
زهراست بر ما مادر و باید بدانیم‏
مادر به ما، در حشر غمخوار است یاران‏
بلبل شده در بوستان هم‏‌ناله با گل‏
گل، زارتر از گل به گلزار است یاران‏
ما چون خریدار غم زهرا نباشیم‏
زهرا غم مارا خریدار است یاران‏
روزى که از فرزند مادر مى‏‌گریزد
زهرا براى شیعیان یار است یاران‏
دریایى از خون جارى از چشم تر ماست‏
نوروز ایام عزاى مادر ماست

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مجله فرهنگی جوانان ایرانی در تاریخ 1393/12/28 و 22:11 دقیقه ارسال شده است

با سلام
روی بنر ما کلیک کردم اما صفحه ای باز نشد لطفا به لینک لوگوی ما آدرس سایت ما را دهید.
در ضمن آدرس بنر لوگوی خودتان را به ایمیل بنده ارسال کنید.
panbehkarhosein@gmail.com
با تشکر
پاسخ : باسلام.چشم


کد امنیتی رفرش
درباره ما
پایگاه فرهنگی مذهبی هیئت آنلاین در راستای گسترش مذهب تشیع و ایجاد یکپارچگی بین شیعیان و همینطور گسترش جهاد سایبری مطالب با موضوعات زیر را در اختیار کاربران قرار میدهد. آموزش مداحی،دانلود نوحه،عکس های مذهبی،معرفی کتب مذهبی،ابزار و قالب وبلاگ مذهبی،پیامک های مذهبی،دانشنامه مهدویت و... باتشکر،مدیریت هیئت آنلاین
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از عملکرد سایت راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 54
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 56
  • باردید دیروز : 58
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 462
  • بازدید ماه : 1,468
  • بازدید سال : 14,240
  • بازدید کلی : 231,152
  • کدهای اختصاصی